• projects



Incubo 2005 - 2010


Incubo is a non-profit project that offers different ways for research and diffusion on contemporary art. It has developed in Chile since 2005 and starting from 2007 it is set up as an operational unit that invites professionals from different disciplines to develop projects to dialogue with the visual arts.








Incubo es un proyecto sin fines de lucro, que proporciona distintas instancias de investigación y difusión sobre arte contemporáneo. Se ha estado desarrollando en Chile desde el 2005 y a partir del año 2007 se constituye como un centro de operaciones que invita a profesionales de diversas disciplinas a realizar proyectos que dialoguen con las artes visuales.

Incubo – Atacama Lab


On September 2007, we invited Chris Taylor, Architect and Teacher of the University of Austin, Texas, to carry out his Landscape Intervention Workshop “Earth Work Lab” in Chile. In order to receive the Taylor‘s proposal and expand our notion of landscape, we developed a interdisciplinary local context, which resulted in two public conferences offered at Contemporary Art Museum of Santiago, where we invited professionals from diverse areas such as Architecture, Sciences, Art History and Literature to discuss the same subject from different angles.

Our route began connecting ruins, towns, cities, industrial territories, museums and valleys with the purpose to think about the Chilean northern desert landscape from multiple standpoints.

Atacama Lab 07 was a project that allowed us to think in an integrated way the visual arts, from mobility and from the experience and interaction with different geographical settings and disciplines. In a way to encourage us to develop future projects to increase naturalized conventions of what we commonly understand by art and landscape.


Invited:
Chris Taylor, Architect
Williams Fox, Poet
Rodrigo Perez de Arce, Architect
Pilar Cereceda, Geógrafa
Andres Rivera, Glaciologist
Flora Vilchez, Archeologist





Title: INCUBO - Atacama Lab
Author: INCUBO (Chile)
Publisher: INCUBO, 2008
ISBN: 9563196112, 9789563196115


︎ Download PDF




En septiembre de 2007 invitamos a Chris Taylor, Arquitecto y Docente de la Universidad de Austin Texas, a realizar en Chile su taller de intervención en el paisaje Earth Works Lab. Con el fin de acoger la propuesta de Taylor y ampliar nuestra noción de paisaje, desarrollamos un contexto local interdisciplinario que tuvo como resultado dos conferencias públicas en el Museo de Arte Contemporáneo de Santiago, en las que invitamos a profesionales de áreas diversas como arquitectura, ciencias, historia del arte y literatura a dialogar sobre un mismo tema desde ángulos distintos.

Partió así nuestro recorrido, conectando ruinas, pueblos, ciudades, territorios industriales, museos y valles, con el propósito de pensar el paisaje desértico del norte de Chile desde puntos de vista múltiples.

Atacama Lab 07 fue un proyecto que nos permitió pensar desde la movilidad, desde la experiencia e interacción con diferentes contextos geográficos y disciplinas, las artes visuales de una forma integrada, incentivándonos a desarrollar a futuro proyectos que amplíen las convenciones naturalizadas de lo que entendemos comúnmente por arte y paisaje.


Invitados:
Chris Taylor, Arquitecto
Williams Fox, Poeta
Rodrigo Perez de Arce, Arquitecto
Pilar Cereceda, Geógrafa
Andres Rivera, Glaciologo
Flora Vilchez, Arqueologa


Incubo – Nómade


Exercise of nomad space thought together with the architect Cecilia Puga.




Ejercicio de espacio itinerante pensado en conjunto con la arquitecta Cecilia Puga.












Incubo – Visit


Theo Jansen
Seminar on Art and Nature carried out in the Contemporary Art Museum, Santiago, Chile.

The seminar included a conference of the kinetic artist Theo Jansen and conversations about his work with a group of professionals:

-Pedro Labarca (Biologist and National science award winner)
-Patricio Mardones (Architect)
-Alejandra Vega (Historian)
-Flora Vilches (Archeologist)



Seminario Arte y Naturaleza realizado en el Museo de Arte Contemporáneo, Santiago, Chile.

El Seminario incluyó la conferencia del artísta Theo Jansen y una serie de conversaciones respecto a las problemáticas de su trabajo con un grupo de profesionales, compuesto por Pedro Labarca (Biólogo y Premio Nacional de Ciencias), Patricio Mardones (Arquitecto), Alejandra Vega (Historiadora) y Flora Vilches (Arqueóloga).




Artes de la Niebla  - 2010
Rodrigo Perez de Arce (Architect) and Horacio Larraín
Incubo invited William L. Fox, Director of the Center for Art and Environment of the Nevada Museum of Art in the United States, and Jerry Moore, anthropologist, to talk with Rodrigo Pérez de Arce, architect, and Horacio Larraín of the Catholic University’s Atacama Desert Center (CDA) about the fog catcher project in northern Chile, linking two institutions that have based their work on the creative interaction between scientific and aesthetic disciplines.

For INCUBO, the “Fog Arts” project is a kind of metaphor of our context, of how it is possible to sustain large projects working with the minimum of resources and extracting the maximum possible benefit. Due to their structural simplicity and functional contribution, fog catchers surpass expectations of aesthetic intervention in the landscape since they are not only structures with scientific purposes for the capture and supply of water, but also aesthetic sketches that show the permeability of disciplinary classification systems and allude to the creative interactions and the multiple and relational vision that contemporary artists and architects possess.


Incubo invitó al Director del Center for Art and Environment del Nevada Museum of Art en Estados Unidos. William L. Fox junto a Jerry Moore, antropólogo, para dialogar con el Centro del Desierto de Atacama CDA de la Universidad Católica con Rodrigo Perez de Arce arquitecto y Horacio Larrain, sobre el proyecto de los atrapanieblas en el norte de Chile, vinculando dos instituciones que han basado su gestión en la interacción creativa entre disciplinas científicas y estéticas.

El proyecto “Artes de Niebla” significa para INCUBO una suerte de metáfora de nuestro contexto, de cómo es posible sostener grandes proyectos trabajando con el mínimo de recursos y extrayendo el máximo provecho posible. Los atrapanieblas, por su simpleza estructural v/s su aporte funcional, superan las expectativas de intervención estética en el paisaje ya que no sólo se constituyen como estructuras con finalidades científicas, de aprovechamiento y abastecimiento de agua, sino también como esbozos estéticos que dan cuenta de la permeabilidad de los sistemas de clasificación disciplinaria y aluden a las interacciones creativas y a la visión múltiple y relacional que poseen los artistas y arquitectos contemporáneos.



Incubo – Embalaje